Puur Mensenwerk staat voorop

Toen Johan en Anita de Kort aan de bouw van hun nieuwe huis en kantoorpand begonnen, was er maar één ding echt belangrijk: dat er betrouwbare bedrijven ingezet werden. Voor de elektro werkzaamheden werd dat Jan van de Ven Elektrotechniek omdat hun reputatie goed was. Ze hebben de ervaring die nodig was om de wensen te vertalen naar de uitvoering. Johan de Kort vertelt graag over de samenwerking en het proces van de bouw.

“Het was niet niks wat we vroegen, dat realiseerden we ons. In ons hoofd hadden we een exact beeld van wat we wilden met ons huis en kantoor. Het moest lijken alsof deze gebouwen – ik noem ze graag ‘hokken’ – er al een eeuw stonden. Van binnen moest het natuurlijk van alle moderne gemakken voorzien zijn en de ‘hokken’ moesten onderling met elkaar in verbinding staan. Het is Jan van de Ven Elektrotechniek gelukt om elk ‘hok’ van een eigen meterkast te voorzien, die onderling met elkaar communiceren. Communicatie is belangrijk, dat blijkt ook in dit soort gevallen. Ik ben van de ‘geen-fratsen-mentaliteit’ en dat verwacht ik ook van partners waarmee ik werk. Jan van de Ven Elektrotechniek werkt ook zo, wat ze maken is degelijk en deugdelijk en dat is precies wat ik vroeg.

Moderne ‘hokken’ met een ouderwetse uitstraling

Onze ‘hokken’ zien er oud en complex uit maar van binnen zijn ze modern. Complex zijn ze ook, denk ik, maar dat was voor Jan van de Ven Elektrotechniek geen probleem. We hebben zonnepanelen, een aardwarmtepomp en een luchtbehandelingssysteem. Weet je hoe het gegaan is met de zonnepanelen? De afmeting van het atelier, zoals één van de ‘hokken’ heet, is afgestemd op de afmeting van de zonnepanelen. Er is uitgerekend hoeveel panelen we nodig hadden om zelfvoorzienend te kunnen zijn qua energie en hoeveel dakoppervlakte we daarvoor nodig hadden. Zo groot is het atelier precies geworden. Dat vind ik efficiënt en daar hou ik van.

Ralph was onze projectleider en hij was na verloop van tijd kind aan huis. Maar dan ook echt hè, zo iemand die snapt dat het ons thuis aan het worden was en daar dus niet meer met modderschoenen doorheen banjert. Zijn sloffen stonden – als hij ze niet aan had – in de meterkast. Hij dacht met ons mee en we hebben vooral veel ‘voorgedacht’ in plaats van nagedacht. We wilden namelijk op de toekomst voorbereid zijn. Stel dat we over een paar jaar bedenken dat we van één van de ruimtes een Bed&Breakfast willen maken, dan moeten we nu die voorzieningen alvast aanleggen. De tekeningen zijn met enige regelmaat omgegooid, maar dat gebeurde altijd in goed overleg. Dat is sowieso mijn insteek: als je blijft praten, is bijna alles op te lossen.

Het positieve met respect benadrukken

Praten doe ik voor mijn werk altijd veel. Ik verzorg het Personeelswerk voor bedrijven die net te klein zijn om daar een eigen afdeling voor in te richten, maar groot genoeg zijn om tegen dezelfde problemen aan te lopen als grote bedrijven. Zoiets als Jan van de Ven Elektrotechniek. Ze waren nog geen klant bij mij maar zijn dat inmiddels wel. Naast het Personeelswerk verzorgen wij Verzuimsupport en daarvoor heb ik de twee beste medewerkers in dienst die je daarvoor kunt bedenken. Linda en Hanne bezoeken de medewerkers namens onze klanten en ze hebben altijd twee vragen: hoe gaat het met je en hoe kunnen we jou helpen om weer aan het werk te gaan? We komen niet altijd met een fijne boodschap bij de mensen thuis maar zo lang we respectvol met elkaar omgaan en het positieve blijven benadrukken, komen we een heel eind. Het motto van mijn bedrijf is ‘Puur Mensenwerk’ en datzelfde gevoel heb ik bij Jan van de Ven Elektrotechniek ook ervaren: de persoonlijke benadering staat altijd voorop.

Ik ben soms veeleisend, dat weet ik van mezelf. Maar omdat ik hier met mijn gezin en medewerkers een groot deel van mijn tijd doorbreng, vind ik dat ik het hoogst haalbare na mocht streven. Ben zo blij dat het precies zo geworden is, zoals we voor ogen hadden. We voelen ons er allemaal ‘heel goed thuis’.”